VI STÅR FORTSATT STARKA
Under 2023 fyllde Stiftelsen Stockholms studentbostäder 65 år. Det innebär att vi har varit med ett tag, vi har sett uppgångar och nergångar sedan vi grundades 1958. Under 2023 har vi bevittnat en fortsatt orolig omvärldssituation med bland annat krig, ökande inflation, stigande energikostnader och stigande räntor och det har naturligtvis inte gått oss omärkt förbi men genom vår långsiktiga strategi och det fina arbete som görs blev 2023 summerat ett bra år.
Vi har ett långsiktigt uppdrag om att erbjuda studenter i Stockholm bostäder idag, imorgon och i framtiden. Stiftelseformen är en stor styrka eftersom den innebär att vinsten alltid återinvesteras i beståndet. Det ger oss en långsiktig finansiering med möjlighet att tänka och agera i ett längre perspektiv. Vår strategiska plan pekar ut riktningen för oss på flera års sikt, men samtidigt är vi måna om att kontinuerligt se över planen och anpassa oss efter skeenden i vår omvärld i tid.
Under 2023 drabbades vi liksom många andra av kostnadsökningar och det oroliga marknadsläget. Det ledde till att vi gjorde omtag i planeringen och bland annat såg över våra nybyggnadsprojekt och vårt underhåll, och därmed kunde vi snabbt möta det förändrade läget och anpassa vår verksamhet. Vi har fokus på kärnverksamheten och vår affärsmässighet. Ett led i det affärsmässiga är våra strategiska uppköp som till exempel att vi under året säkrat upp våra elavtal flera år framåt, räntesäkrat, energieffektiviserat och än mer följt upp våra leveranser i projekten. De åtgärder vi har vidtagit har ökat effektiviteten och minskat våra kostnader.
Verksamheten har nu i stort sett helt återhämtat sig från pandemin. Det minskade antalet internationella studenter under pandemiåren, har återgått till nästan samma nivåer som innan pandemin. I stället har den ökade oron i samhället seglat upp som ett nytt område att hantera. Vi har gjort flera insatser för att öka tryggheten och den sociala hållbarheten. Vi har lagt vikt vid att vara mer synliga i områdena, ha mer kundkontakt och att i högre grad bygga relation med våra kunder, studenterna. Vi har arbetat för att säkerställa att det är rent och snyggt på våra områden och att belysningen fungerar. Vår boprövning är ännu en viktig trygghetsfaktor, med den säkerställer vi att det är aktiva studenter som bor hos oss. Vi gör även regelbundna särskilda insatser för att motverka olovlig andrahandsuthyrning. Med aktiviteter som Backyard Session på Kungshamra, Trappkonstprojektet och padelaktiviteter på Lappis jobbar vi för ökad social hållbarhet och fler möten mellan studenter.
NYPRODUKTION OCH DIGITALISERING
I oktober invigde vi den andra etappen på Campus Lappis med 188 nya studentlägenheter, en förskola och en lokal. Vid invigningen deltog bostadsminister Andreas Carlson och glädjande nog även Max Broman och Einar Ellström, som var med vid starten av Stockholms studentbostäder 1958. Vi är stolta över att vi det här året har kunnat inviga nya bostäder och det är extra roligt att vi nu har tillskapat ännu en årsring på Lappis. Vi fortsätter att förädla våra fastigheter och skapa ett varierat bestånd i linje med vad dagens och morgondagens studenter efterfrågar. På Kungshamra har vi omvandlat 96 korridorsrum till 103 studentettor. Som ett resultat av omvärldsläget har vi inte startat några nya förädlings- eller nyproduktionsprojekt. Det hoppas vi emellertid kunna fortsätta med inom en snar framtid.
Vår digitaliseringsresa fortsätter och under januari gick startskottet för ett av de största interna projekt vi har gjort på Stockholms studentbostäder, ett byte av fastighetssystem. Systemskiftet skapar förutsättningar för att driva vår utveckling framåt och samtidigt effektivisera vårt arbete. Det innebär även en bättre digital resa från start till slut med snabbare återkoppling för våra kunder. Projektet har engagerat ett stort antal anställda och konsulter och planen är att det ska sjösättas under 2024.
Ett annat fokusområde har varit våra processer. I syfte att arbeta systematiskt med ständiga förbättringar i vår kärnverksamhet har vi infört det nya arbetssättet PDCA, Plan-Do-Check-Act. Vårt NKI visar en positiv trend, och med ett utökat kundserviceuppdrag fokuserar vi framöver än mer på NKI-arbetet. Ett steg i detta är att vi har vidareutbildat alla anställda i ett gott kundbemötande och vi fortsätter att arbeta med det även under kommande år.
Vi har gjort ett par organisationsförändringar och anpassat oss efter marknadsläget. Projektavdelningen har justerats efter att vi nu har en förändrad projektportfölj. Avdelningen kund och marknad har delats upp i två, och vi har nu en renodlad kommunikationsenhet som ingår i Staben och som har mer inriktning mot strategisk kommunikation. Vi har anställt en ny kundservicechef för att ytterligare fokusera på kunden och en ny förvaltningschef med uppdrag att fortsätt att utveckla förvaltningsavdelningen. Vi arbetar efter att 2024 budgetmässigt kommer att spegla 2023. Positiva signaler kring inflation och räntor gör att vi ser på 2024 med tillförsikt och förväntar oss ett ljusare marknadsläge framöver.
Vi har lagt 65 år bakom oss och vi går in i det nya året med en trygg vetskap om att vi fortsatt är ett stabilt företag med hög kompetens och stabil ekonomi. Vi är av, för och med studenter, vi har studenterna med oss i styrelsen och det gör att vi ständigt har en nära koppling till kund. Vi förankrar kontinuerligt våra prioriteringar och satsningar direkt med kund, och det gör oss trygga i att vi alltid är på väg i rätt riktning. Vi är övertygade om att det är en viktig faktor för att vi lyckas så väl och att det ger oss de bästa förutsättningarna för att under nästa år fortsätta vårt arbete med att skapa attraktiva hem för studenter.
Vi tackar våra kunder och vår styrelse för det gångna året och ser fram emot ännu ett positivt år för utvecklingen av Stockholms studentbostäder.